Seiskarin saari

Seiskarin sijaintiSeiskari sijaintikartta

Seiskari

Seiskarin saari on uloin Suomenlahden suurista ulkosaarista. Lähin manner on Inkerin rannikko 18 km päässä. Koivistolle matkaa on n. 45 km, Viipuriin 80 km ja Kotkaan lähes 90 kilometriä. Pietariinkaan ei ole sataa kilometriä enempää.

Seiskarin pääsaari on 4,5 km pitkä ja 1,5 km leveä. Saaren länsipuolella on joukko luotoja ja kareja. Parin kilometrin päässä on metsäinen Kukkoorin saari, jossa mm. lehmät laidunsivat kesäisin, ja johon saaren nuoriso teki huvimatkoja jahdeilla ja soutuveneillä.

Asutus oli keskittynyt länsirannalle. Kolme kylää; Pohjakylä, Välikylä ja Lounatkylä olivat sulautuneet toisiinsa. Saaren pohjoispäähän rakennettiin 1858 Seiskarin maamerkki, 32-metrinen valurautamajakka. Rakennuttaja oli Venäjän majakkalaitos. Majakka siirtyi Suomen merenkulkuhallitukselle 1918. Nykyään majakka on muistomerkkinä 2005 valmistuneen 80-metrisen monitoimitornin varjossa.
Seiskarin kirkko ja hautausmaa sijaitsivat saaren pohjoispäässä. Ensimmäinen kirkko oli rakennettu n. 1750, toinen eli 6-kulmainen kirkko oli vuodelta 1767. Kolmas kirkko valmistui 1879 saarelaisten omien piirustusten pohjalta. Kellotorni rakennettiin 1903. Kirkkorakennuksista ei ole enää jäljellä porraskiviäkään. Hautausmaalta on löydetty muutamia hautakiviä sekä hautausmaan portti, tosin jonkin matkaa alkuperäiseltä paikalta siirrettynä.
Pohjakylässä toimi myös Tehvana ja Eeva Kiilin pitämä Kiilin kauppa. Posti sekä Osuuskaupan rakennus olivat Välikylässä. Osuuskaupan yläkerrassa oli kokoushuone, jossa pidettiin mm. Seiskari-seuran kokouksia sekä juhlatilaisuuksia,kuten häitä. Nuorisoseuran talo Pirtti, joka kunnostettiin 1930-luvulla kesäravintolakäyttöön, sijaitsi Pohjakylän ja Välikylän rajalla. Lounatkylään rakennettiin 1891 kansakoulu, jota myöhemmin laajennettiin pariin otteeseen. Kylässä oli myös saaren kolmas kauppa, Yrjö Hotasen perheineen pitämä sekatavaraliike.
seiskarin saarikarttakuva
Seiskarin idänpuoleinen ranta on hiekkaa. 1912 saaressa istutettiin talkoilla tanskalaista hanhenjalkakauraa estämään hiekan leviäminen. Saari oli pääasiassa kuivaa mäntykangasta. Polttopuiksi kerättiin risuja ja käpyjä. Halot tuotiin muualta, samoin lehmien talvirehu. Lampaita ei pidetty lainkaan maaston suojelemiseksi.

Nykyisin saari on rehevöitynyt. Lehtipuut ja aluskasvillisuus ovat muuttaneet maiseman paikoin lähes tunnistamattomaksi. Hiekkarannallakin kasvaa pienikokoista mäntyä. Alkuperäisistä asuinrakennuksista on jäljellä vain joitakin kivijalkoja.

Pääelinkeinot olivat kalastus ja lastinkuljetus. Seiskarista seilattiin omilla aluksilla paitsi kotimaan satamiin, jopa Narvaan ja Pietariin asti. Monet Seiskarin miehet lähtivät merille, pitkille ulkomaan linjoillekin, palatakseen ehkä vasta vuosien kuluttua. Myös salakuljetus oli 1920-1930 -luvuilla elinkeino Seiskarissa.
Moni asia saaren ja saarelaisten elämässä muuttui lokakuussa 1939. Seiskarin n. 700 asukasta evakuoitiin muutamassa tunnissa. Tavaraa sai ottaa mukaansa sen, mitä jaksoi kantaa. Aamuyöllä 11.10.1939 h/a Suursaari ja sen perässä ollut proomu lähti sumussa viemään saarelaisia Kotkaan, kohti tuntematonta. Talvisota syttyi 30.11.1939. Seiskarilaiset majoitettiin ensin Kymenlaakson alueelle. Myöhemmin heidät siirrettiin Turun saaristoon mm. Merimaskuun, Kustaviin ja Rymättylään. Osa palasi myöhemmin Kotkan ja Haminan seudulle.
Seiskarissa päästiin käymään 52 vuoden tauon jälkeen 1991. Parin vuoden aikana tehtiin useita matkoja. Sitten tuli pitkä tauko. Saareen ei yrityksistä huolimatta päästy. 2003 tehtiin kaksi matkaa. 2005 vain yksi onnistui. Tuolloin Seiskarissa asui majakan ja Venäjän armeijan tutka-aseman henkilöstöä.

Lue lisää Seiskarista

Seiskarin kansallispuku
Seiskarin luonto
Seiskarin majakka
Seiskarin kirkot ja hautausmaat
Seiskarin kauppa
Seiskarin elinkeinot

Seiskarilaisia sananlaskuja

- Ei kala kato pyytäjää.
- Ei meri viskaimel jaa.
- Ei oo neiost nauravast eikä kalast karkaavast.
- Naise omaisuuel ei eletä ku tuomaanpäiväst jouluun.
- Päivä paistaa, vettä sattaa, helvetis nähhää nälkää.
- Satehiks on päivä sappi, kuumehiks kuun kehä.
- Jos urpona turkki päällä, kesällä viitta päällä,
- Jos urpona viitta päällä, kesällä turkki päällä.
Sananlaskut on poimittu Suomen Kirjallisuuden Seuran julkaisusta: Sananlaskut
- Paremp saattaa ku syöttää.
- Tuokaa vieraat tullessoon, mitä syöttä olessoon.
- Rohkia rokan syöp.
- Syötä vierasta sanoilla, kunnes keitto kerkiävi.
- No kylhä tät syöp, enneku selkähee ottaa.
- Syövä pittää, vai terveys mänis.
- Kyll nälkä jumalan viljal makkuu antaa.
- Nälkä opettaa suvenpojanki ulvomaa.
- Kenen jalka tatsaa, sen suu matsaa.
- On köyhänki aika keittää, mutt ei oo aika jäähyttää.
- Kenen leipää syött, sen puolta piet.
- Köyhtyy saap, mutt ei laihtuu.
- Enemmä sellast ja suuremmast lusikast.
- Paremp vähä jäämää, ku köyhän vatsa reppeemää.
- Kylläst on helppo syöttää.
- Leip on kun hunajaa, työ on ku tervaa.
Eila A. Pullin keräämiä sananlaskuja - julkaistu Seiskarilainen-lehdessä no 9/1998

Tarinoita Seiskarista

Leena Sipilän elämäntarinaa