Merionnettomuuksia

Seiskari / Merionnettomuuksia

Miinaräjähdys 1919

Viron kauppatavaran hausta on ikäväkin muisto 8.5.1919, kun Pohjakylän kauppiasveljeksistä Matti Rytkölä lähti veljensä Villen ja poikansa Albertin kanssa kotimatkalle Tallinnasta. Mukana olivat lisäksi Naapurin Jussi ja Elias Rytkölä. Menomatkalla mukana oli ollut myös Anni Merimaa -niminen tyttö, joka oli kuitenkin jäänyt paluumatkalla toiseen veneeseen ikäistensä nuorten kanssa. Matti Rytkölän veneestä havaittiin Tytärsaaren ja Lavansaaren välisellä alueella merimiina, joka oli vielä sodan jäänteitä. He ottivat miinan veneeseen sisälle, ja kun kone käynnistettiin, tärinä räjäytti miinan tuhoisin seurauksin: kaikki veneessäolijat kuolivat. Matti Rytkölän tytär, joka tuolloin oli ollut 14-vuotias, kertoi että räjähdyksen ääni oli kuulunut Seiskariin saakka.

Miinaräjähdyksessä menehtyivät:
Matti Eliaanpoika Rytkölä, s. 5.10.1867
Ville Eliaanpoika Rytkölä, s. 30.6.1869
Albert Matinpoika Rytkölä, s. 28.10.1900
Johannes Aataminpoika Naapuri, ent. Rytkölä, s. 15.7.1871
Elias Yrjönpoika Rytkölä, s. 14.4.1884

Teksti: Lauri Marttila, Arkistotiedot: Jorma Leino

Miinavaara Suomenlahdella

Eräs kalastajamoottorivene ajanut miinalle - vene ja siinä olleet viisi henkilöä räjähtäneet ilmaan.
Eilisen vastaisena yönä tapahtui Suomenlahdella Lavansaaren ja Seiskarin välillä kamala onnettomuus. Eräs kalastaja Rytkölän Seiskarista omistama kalastajamoottorivene ajoi nimittäin uiskentelevaan miinaan ja räjähti ilmaan siinä olleine ihmisineen. Aluksessa oli onnettomuuden tapahtuessa paitsi omistaja neljä muuta henkilöä.

Karjala-lehti sunnuntaina 11.5.1919

Miinat Suomenlahden itäosassa

Ennenmainitusta miinaräjähdyksestä ilmoitetaan meille, että siinä surmansa saaneet seiskarilaiset Matti Rytkölä, hänen poikansa Albert, veljensä Ville Rytkölä sekä eri sukua oleva Elias Rytkölä ja Juho Naapuri olivat paluumatkalla Tytärsaaresta, missä he olivat olleet perunain ostossa. Kahden, Ville ja Elias Rytkölän, ruhjoutuneet ruumiit on löydetty, samoin on Lavansaareen hinattu heidän venheensä etukajuutta. Ulko-Tammiossa lähellä Haminaa räjähti samana päivänä kaksi miinaa, joita myrksy ajoi kallioluotoa vasten. Pari luodolla olevaa linnustajaa sai surmansa. Seiskarin rannalla on parhaillaan 2 siihen ajautunutta ehjää miinaa.

Helsinign Sanomat Tiistaina 20.5.1919

Jutut ovat ilmestyneet Seiskarilainen -lehdessä no 15/2004