Seiskarin kansallispuku

Seiskari / Seiskarin kansallispuku

Kansallispuvut valmiina

Seuran perinnetyössä on saatu nyt pitkään kestänyt ja varoja kysynyt urakka päätökseen. Miehen ja naisen kansallispuvut on uudistettu yhteistyössä Suomen Kansallispukuneuvoston kanssa. Molempia pukuja on valmistettu kaksi kokonaisuutta, joista toiset ovat Suomen Kansallispukukeskuksesa Jyväskylässä pysyvässä näyttelyssä, ja toiset puvut seuran omassa käytössä malli- ja esiintymispukuina. Naisen kansallispukua on jo parin vuoden ajan esitelty, mutta miehen uudistettu puku sai komean julkistamisen 10.5. Suomen Kansallispukuneuvoston ja Käsi- ja taideteollisuusliiton kansallispukuseminaarissa Kansallismuseossa Helsingissä. Siellä oli yhdentoista miehen puvun näytös, ja mannekiinina Seiskarin pukua esitteli Eero Eriksson.

Toukokuussa Seiskari-seura ry. ja Kymenlaakson Käsi- ja taideteollisuus ry. allekirjoittivat sopimuksen, jonka perusteella seura on luovuttanut kansallispukujen tarkistetun toteutuksen käyttöluvan korvausta vastaan yhdistykselle. Valmistaja sitoutui myymään puvun tarvikkeita, kaavoja, valmistusohjeita ja valmiita pukuja käypään hintaan. Seura kiittää Sirpa Ämmälää ansiokkaasta ja uutterasta työstä seuran kansallispukuasiamiehenä.

Seiskarilainen -lehdessä no 5/1994 "Kansallispuvut valmiina"

Monivuotisen uurastuksen tuloksena esiteltiin Seiskari-seuran kotiseutujuhlassa Pyhtäällä 16.7.1989 tarkistettu Seiskarin naisen kansallispuku. Raitahame, vironvyö ja nyytinkisomisteiset yliset olivat jo tutut, mutta uutta olivat takki, huntu ja esiliina (valitettavasti eivät näy oheisessa kuvassa).

* Yliset/ylispaita: naisen lyhyt, vyötäisten tienoille ulottuva paita tai naisen pitkän paidan yläosa
Nyytinki: nyplätty pitsi, joka on tiivis, usein värillinen tai osittain värillisillä ja pohjaa paksummilla kuviolangoilla nyplätty

Seiskarin kansallispuku

Lisätietoja Seiskarin kansallispuvusta, sen huollosta ja korjaamisesta yms. antaa:

Lisätietoja puvusta myös kansallispuvut.fi -sivulta.

Sirpa Ämmälä
Kangasmäentie 2, 49220 Siltakylä