Postinkulkua

Seiskari / Postinkulkua

Tiedätkö, miten postin kulku oli järjestetty Seiskarin, Lavansaaren ja Koiviston välillä? Milloin se alkoi, miten ensimmäinen reissu sujui?
Kuinka usein posti kulkikaan ja minkalaisilla kulkupeleillä? Virkaintoinen postinhoitaja (joka sattui olemaan myös piirin nimismies) sai seiskarilaisilta kehotuksen erota virastaan vuoden 1905 lopulla. Saarelaiset joutuivat itse palkkaamaan postinkuljettajia, kun valtion palkkaamaat eivät kulkeneet.
Postimiehen moottorijahti valmistui Lavansaarella kesällä 1913. Sen kyydissä sai kulkea matkustajiakin - hintaa pidetiin korkeana. Koiviston kunnanlääkäri putoaa postijahdista syksyllä 1914 ikävin seurauksin. Koiviston lentoaseman lentäjät kuljettavat postia saarille. Tästäkös alkaa visiointi "ilmapostin" mahdollisuuksista ja filatelistitkin innostuvat - saadaanko lentopostimerkkejä Suomeenkin! Mitä "saippuakesä" vaikutti postin kulkuun, entä venäläisten jäänsärkijöiden toiminta?

Lataa tästä

Postinkulkua.