Juho Sipilän seikkailuja, 1911-1912

Seiskari / Juho Sipilän seikkailuja, 1911-1912

Keisarillinen yhteentörmäys Virolahden vesillä kesällä 1911

Venäjän keisari Nikolai II oli perheineen ja seuruineen lomamatkalla Virolahden seudulla kesällä 1911, kuten hän oli ollut muutamana aiempanakin kesänä, ja kolmena kesänä tämän jälkeenkin.

Seiskarilainen laivuri Juho Tuomaanpoika Sipilä (s. 1866) oli 18.7.1911 varhain aamulla kuljettamassa kivilastia ”Sampo” -kaljaasillaan Virolahdelta Pietariin (tai Kronstadtiin). Hänen seilatessaan Kavon selällä aamulla kello viiden aikaan, eräs keisarin laivueeseen kuulunut torpedovene ryhtyi lähestymään Sipilän kaljaasia, häätääkseen tämän pois keisarillisen laivueen ankkuripaikan läheisyydestä. Kun torpedovene asettui kaljaasin tielle ja tämä nähtävästi raskaan kivilastinsa takia ei osannut tehdä kyllin nopeaa käännöstä, tapahtui yhteentörmäys, jossa molemmat alukset saivat vaurioita.

Venäläiset väittivät, että Sipilä tunkeutui vastoin luotsihallituksen määräyksiä keisarillisen laivaston vartiopiiriin. Niinpä Sipilä joutui törmäyksen johdosta käräjille, ja juttu eteni vielä hovioikeuteenkin. Sipilälle ei tuomittu varsinaista rangaistusta, mutta hän joutui korvaamaan torpedoveneelle aiheutuneita vaurioita sekä vastapuolen oikeudenkäyntikuluja. Keväällä 1913 annetussa hovioikeuden päätöksessä oikeus alensi Sipilän korvausvelvollisuutta jonkin verran siitä syystä, että torpedovene oli ryhtynyt äärimmäisiin varotoimiin antamatta ennalta mitään varoitusta.

Epäiltynä aseiden salakuljetuksesta ja vangittuna toukokuussa 1912

Seiskarin kipparit pietarissa 1912
Alarivi vasemmalta oikealla: Jaakko Niemelä, Wilhelm Herrala, Johannes Herrala, Anton Rytkölä, Eero Lahtela (?).
Keskirivi vasemmalta oikealle: Sakarias Kuusela, Jaakko Herrala, Juho Sipilä, saarnaaja Emil Hackman, lääkäri Tahvo Rytkölä, Elias Rytkölä.
Takarivi vasemmalta oikealle
: Juho Pajunen, Tuomas Marttila, Tahvo Saarinen, tunnistamaton, Kristian Hotanen, Yrjö Hotanen, Yrjö Herrala, Tahvo Heikkola, Evert Ämmälä

Samainen laivuri Juho Sipilä oli taas toukokuussa 1912 kuljettamassa kivilastia ”Sampo” -kaljaasillaan Kronstadtiin. Tällä kertaa kävi niin, että santarmit vangitsivat hänet.  Sipilä vietiin vangittuna Pietariin. Santarmien mukaan Sipilän epäiltiin kuljettaneen vuonna 1911 Pietariin aseita, patruunoita, revolvereja ja puukkoja. Sipilä kiisti kaiken.

Sipilän isä kävi Viipurin läänin kuvernööriltä tiedustelemassa poikansa kohtaloa. Samoin hän kävi yhdessä Seiskarin saarnaajan Emil Hackmanin kanssa Pietarissa pyrkien päästä tapaamaan vangittuna olevaa poikaansa. Vierailua ei kuitenkaan sallittu. Pastori Hackman kävi myös ministerivaltiosihteeri Langhoffin puheilla ja tämä lupasi tehdä voitavansa asian selvittämiseksi.

Lopulta runsaan kolmen viikon vankilassa olon jälkeen Sipilä vapautettiin, ilman että häntä olisi sen kummemmin kuulusteltu.

Oheinen valokuva on julkaistu ”Seiskarilaisessa” jo kahdesti aikaisemmin, mutta kuvaan liittyvää tarinaa ja henkilöiden tunnistuksia ei ole aiemmin saatu esille. Nyt suurin osa henkilöistä on tunnistettu (kiitos Lauri Marttilalle). Kuva on vuodelta 1912, ja sen liittyy Juho Sipilän vankilareissuun Pietarissa. Seiskarilaiset kipparit ovat juhlistamassa reitalinsa vapautumista.

Juho Sipilän seikkailuista on kirjoituksia useissa sanomalehdissä, mm. Haminan Sanomissa 25. ja 27.7.1911, 12.8.1911, 30.1.1912, 30.5.1912, 8. ja 18.6.1912 sekä 29.4.1913. Lehtiuutisten pohjalta kirjoittanut: Jorma Leino

Jos sinulla on lisätietoja kuvan henkilöistä, toimitus ottaa ne mielellään vastaan.