Seuran tapahtumat

Etusivu / Tapahtumia: 2023

Seiskari-seuran pyyheliina, tilaa vaikka joululahjaksi!

Sininen froteepyyhe on kooltaan 50 x 70 cm. Sitä on saatavilla kahdella eri kuviolla. Ensimmäisessä on teksti Seiskari ja koordinaatit, hinta 15 euroa. Toisessa on tekstin lisäksi majakan kuva, sen hinta on 18 euroa. Hintoihin lisätään toimituskulut. Tilaukset Seiskari-seuran sähköpostiosoitteeseen seiskarinsaari@gmail.com.

Pirjolle tunnustusta

Ulkosaarelaisten kirkkopyhän yhteydessä kävimme ojentamassa Seiskari-seuran mitalin Pirjo Rytkölälle. Pirjo ei ollut Suomessa viime vuonna, kun vietettiin seuran 90-vuotisjuhlaa, mutta on yksi niistä, jotka pitivät Seiskari-seuraa pystyssä viimeksi kuluneen vuosikymmenen aikana. Mitalin on suunnitellut Juhani Kuusela ja se on alun perin tehty seuran 50-vuotisjuhlaan. Kuvassa keskellä Pirjo ja hänen vasemmalla puolellaan puoliso Warren Philipp. Seiskari-seuraa edustivat Jari Herrala, Eija Herrala ja Raija Herrala-Nurmi.

Kansallispuku esillä kesäjuhlissa

Seiskari-seuran kesäjuhlaa vietettiin elokuussa Espoon Villa Hannuksessa. Yhtenä aiheena oli Seiskarin kansallispukujen tarkistustyö, joka saatiin valmiiksi 1980- ja 90-lukujen taitteessa. Kuvassa Seiskari-seuran naisia puvun eri versioissa.

Kesäpäivä Espoon saaristossa

Suomenkielinen ulkosaaristo ja ruotsinkielinen sisäsaaristo kohtasivat aurinkoisena lauantaina Espoon Pentalan saaressa. Seiskari-seuran retkelle osallistui kaikkiaan 27 henkilöä, jäseniä, perheenjäseniä ja ystäviä.

Pentalan saari ja saaristomuseo sijaitsevat näköetäisyyden päässä Espoon rantojen kerrostalolähiöistä, mutta toisella puolen aukeaa matalien kallioluotojen rikkoma meri ja heti sen takana avara Suomenlahti. Oppaan johdolla tutustuttiin Pentalan historiaan, sen aiempiin asukkaisiin ja saariston elinkeinoihin sekä kieltolain villeinä vuosina saaristossa tehtyyn salakuljetukseen.

Saaren vanhin rakennus on jo lähes parisataa vuotta vanha kalastajatupa. Rannassa on myös ruokokattoinen vaja, jossa voi tutustua perinteisiin kalastusvälineisiin. Tällä kertaa rannassa soi pelimannimusiikki, sillä Espoon pelimannit olivat kokoontuneet saareen soittamaan.

Vuosikokouksessa DNA-asiaa ja tulevia tapahtumia

Seiskari-seura järjestää lauantaina 10. kesäkuuta retken Pentalan saaristomuseoon Espoossa. Kesäjuhlaa vietetään 20. elokuuta myös Espoossa, paikaksi on valittu Villa Hannus. Molemmat tapahtumat sisältyvät toimintasuunnitelmaan, jonka seuran vuosikokous maaliskuussa hyväksyi. Kokouksessa vahvistettiin myös viime vuoden tilinpäätös ja toimintakertomus. Puheenjohtajana jatkaa Essi Helisma.

Vuosikokous valitsi hallitukseen kaksi uutta jäsentä ja yksi entisistä luopui tehtävästä. Jäsenmaksu pidetään ennallaan 15 eurossa. Vuosikokoukseen Helsingin Karjalatalolla sunnuntaina 19.3. osallistui 18 henkilöä paikan päällä ja 5 henkilöä etäyhteydellä.

Kokouksen jälkeen Ville-Matti Kiili kertoi DNA-testien käytöstä sukututkimuksessa sekä perustamastaan Ulkosaarten DNA-projektista. Tiedossa on tällä hetkellä 31 testitulosta ulkosaarista. Niiden joukossa on 14 isänlinjan tulosta ja 13 äitilinjan tulosta. Vaikka ns. serkkutestit ovat edullisimpia, saadaan isä- ja äitilinjojen testeistä hyödyllisempää tietoa saarelaisten alkuperää ajatellen ja niitä kannattaisi tehdä lisää, Kiili suositteli.

Ville-Matti Kiilin aiheena olivat DNA-testit ja se, mitä ne kertovat ulkosaarelaisten alkuperästä.

Laskiainen

Seiskari-seuran laskiaista vietettiin 19.2. Raisiossa ja Haminassa. Itä-Arttelin laskiaiseen osallistui 12 henkilöä. Länsi-Reitaleita oli koolla 15.